Metoda LR/HR a fost creată începând de la metoda originală pe bază de impulsuri de șoc pentru diagnosticarea elementelor rotative în rulmenți.

Permite analiza precisă a condiției peliculei de ulei în interfața rotativă și conține modele circulare pentru găsirea lubrifiantului optim. Lubrifierea este cauza principală a majorității defectelor rulmenților.

Măsurarea LR/HR

Traductorul și procedura de măsurare sunt identice cu cele pentru metoda metoda dBm/dBc.

  

How shock pulses travel from the bearing via the transducer which converts the shocks to electric signals

Impulsuri de șoc de la rulment se trimit prin material și sunt captate de traductor. Traductorul convertește șocurile în semnale electrice care sunt procesate pentru a da o valoare de bază și o valoare de vârf.

Pulsometrul numără repetările (impulsurile de șoc pe secundă) și variază amplificarea până se determină cele două valori de amplitudine:

  • HR = rată mare, cuantificând valoarea de bază (aprox. 1.000 șocuri pe secundă).
  • LR = rată mică, cuantificând șocurile puternice (aprox. 40 șocuri pe secundă).

LR și HL sunt valori brute, măsurate în dBsv (valoare șoc a decibelilor).

Date de intrare

Metoda LR/HR are nevoie de informații mai precise privind rulmentul pentru că geometria rulmentului, dimensiunea și viteza, afectează valorile de vază și astfel analiza peliculei de ulei în rulmenții nedeteriorați. Este nevoie de RPM, plus definirea, tipul și dimensiunea rulmentului. Acesta se introduce cel mai bine introducând numărul ISO al rulmentului, care identifică rulmentul în catalogul Condmaster.

Evaluare

Se consideră că valorile de bază și cele maxime, împreună cu geometria rulmentului, dimensiunea și viteza oferă o evaluare a gradului de lubrifiere și de deteriorare a rulmentului.  

Picture of shock carpet and peak values

După măsurători, dispozitivul afișează:

  • o descriere generală a condiției rulmentului (CODE)
  • o valoare a peliculei de ulei (LUB)
  • o valoare a degradării suprafeței (COND)

Valoarea 0 a LUB înseamnă funcționare uscată, valoarea crește o dată cu grosimea peliculei de ulei. Valoarea COND de aprox. 30 indică degradare timpurie sau suprafață stresată, valoarea crescând o dată cu gravitatea deteriorării. Evaluarea generală:

CODE A Rulment bun
CODE B Lubrifiere necorespunzătoare
CODE C Rulment uscat, risc de avarie
CODE D Avariat

O parte a programului, LUBMASTER, utilizează valorile șocurilor plus date privind tipul de lubrifiant, vâscozitatea, sarcina și temperatura de funcționare pentru a calcula durata de viață a rulmentului în condițiile prezente. Calculează, de asemenea, efectul schimbării tipului și vâscozității uleiului.

Calibrarea

Acuratețea metodei LR/HR crește o dată cu factorul de calibrare (Nr. COMP) folosit în cazul rulmenților cu sarcină minimă sau calitate scăzută a punctelor de măsurare (în ambele cazuri intensitatea semnalului este sub normal). Pe baza informațiilor din catalogul de rulmenți și proprietăților lubrifianților, Leonova calculează nivelul normal al șocului pentru un rulment bun și compensează pentru semnalul anormal de slab înainte de a oferi rezultate.

Analiză LR/HR (SPM Spectrum™)

Scopul 'SPM Spectrum' este de a verifica sursa valorilor ridicate ale impulsurilor de șoc. Șocurile generate de rulmenții deteriorați vor avea un model de repetare asemănător cu frecvența trecerii bilei asupra șinei de rotație. Șocuri de la, de exemplu, angrenaje defecte au modele diferite, în timp ce șocurile de la sursele de interferență nu au.

 

Source of shock pulses can be determined by analyzing the shock pulse measurement in a frequency domain

Analizând măsurătorile domeniului de frecvență, poate fi determinată sursa șocurilor.

Semnal și măsurători

Rezultatele măsurătorilor LR/HR constau în informații privind starea rulmenților, evaluată pe scara verde - galben - roșu. O a doua măsurătoare are loc în timp record care trece prin Fast Fourier Transform (FFT). Spectrul rezultat este folosit, în principal, la recunoașterea tiparelor. Amplitudinea liniilor de spectru este influențată de prea mulți factori ca să indice condiția cu precizie, așa că toată evaluarea se bazează pe valorile dBm-ul valorilor HR.

O unitate de amplitudine în spectrul SPM este SD-ul (Unitate de distribuție a șocului), în care fiecare spectru este scalat în așa fel încât valoarea RMS totală a tuturor liniilor de spectru = 100 SD = valoarea RMS a înregistrării temporale. O alternativă ar fi SL (Unitatea de nivel a șocului), valoarea RMS a componentei frecvenței în decibeli. Nivelurile de alarmă sunt setate manual pentru fiecare simptom pentru a afișa rezultate evaluate în spectrul verde - galben - roșu. Pot fi produse diverse tipuri de spectre. Setarea recomandată este un spectru cu rezoluție de minim 0,25 Hz, ex.: 3.200 linii pe 500 HZ, salvând doar vârfurile.

Date de intrare

Recunoașterea tiparelor are nevoie de date precise despre rulment și măsurarea exactă a rpm. RPM-ul trebuie măsurat, nu presetat. Factorii care definesc frecvențele rulmenților se obțin din catalogul de rulmenți în Condmaster prin căutarea numărului ISO al rulmentului.

Evaluare

Tiparele frecvențelor rulmenților sunt presetate în Condmaster. Legarea grupului de simptome „Rulment” de punctul de măsurare permite utilizatorului să evidențieze tiparul dând click pe numele acestuia. Când este cazul, pot fi adăugate alte simptome, ex.: tipare pentru distanța dintre dinții unor angrenaje opuse. Găsirea unei potriviri a simptomelor rulmenților în spectru, este dovadă că semnalul original își are originea în rulment.